Angstterapi

Landsdækkende hjælp

Behandling af angst Angstterapi – Ingen grund til at acceptere angst

Afspil video

Angsten kan være mere eller mindre konstant eller komme i bølger. Du kan ofte ikke styre dine tanker og er fanget i bekymringer, tankemylder og grublerier, og ofte bliver du bange for angsten, og hvornår den kommer igen.

Angst kan ramme alle. Nogle får angst som et ledsagersymptom til andre tilstande – fx stress eller depression. Når man rammes af angst, er det for de fleste en chokerende oplevelse, men angst har ikke nødvendigvis den samme betydning for mennesker, der rammes af tilstanden. Angst kan nemlig komme til udtryk på mange måder. Panikangst er ofte den tilstand, som er mest skræmmende, men der findes også andre tilstande som fx generaliseret angst, social angst mm. Fælles er, at det kan medføre, at man afgrænses i det daglige liv og kan opleve, at angsten tager nye former, og dagligdagen bliver yderligere begrænset.

I sin grundform er angst en naturlig følelse, men når den tager over, og vi mister kontrollen, er det vigtigt at søge behandling mod angst. For mange er det stadig grænseoverskridende og tabubelagt, og mange trækker sig fra fællesskaber og går alene med angsten. Det er utrolig ærgerligt, for viden på området peger på, at der er gode behandlingsresultater mod angst. Derfor er der ikke grund til at acceptere, at du skal leve med angst og de konskvenser, den har for dit liv.

Indhold i processen – Få hjælp mod angst

I den metakognitive tilgang til angst er fokus lagt på arbejdet med tankerne, og via samtale om tankerne, øvelser og hjemmearbejde minimeres bekymringer, grublerier mv. Når der er skabt fysisk og mental ro, kan der arbejdes med det, der er det egentlige problem, og som udløste en angstreaktion.

Den metakognitive terapi er effektiv, og du vil oftest kunne mærke forskel allerede fra første samtale. Forløbet er kort, 4-6 samtaler, og du støttes til at få redskaber, som gør dig i stand til at tage ansvar for dine tanker og få hjælp mod angst.

Trin 1 i behandlingen af angst går det ud på at du gradvist bliver i stand til at udskyde dine negative tanker, mindske grublerier, tankemylder og bekymringer, hvorved der opnås mere kontrol over reaktionerne og kontrol over angsten.

Trin 2 i processen mod angst fokuserer på arbejdet med de bagvedliggende problematikker og at skabe de nødvendige forandringer til en mere hensigtsmæssig adfærd og rammesætning for din hverdag, der kan modvirke tilbagefald af angst.

Lad os tage en snak om lige netop dine muligheder

Terapeut
Mark Hinchely

Mark har mere end 20 års erfaring med personlig afklaring og rådgivning og over 10 års erfaring med konfliktmægling og parterapi. Dertil livsterapi som stressterapi, angstterapi og vredeshåndtering.

Tlf.: 23741631
E-mail: mh@udviklingshus.dk

Mine behandlingspriser
Kontakt mig her

Bliv fri for din angst - Angst behandling nær dig

Skal vi samarbejde om at løse
dine udfordringer?

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.